Czym jest układ przedsionkowy ? Na co może mieć wpływ i czy rzeczywiście jest nam niezbędny ?

Układ przedsionkowy jest najwcześniej dojrzewającym systemem zmysłowym. Znajduje się w uchu wewnętrznym i już w trakcie życia płodowego osiąga dojrzałą formę. Od samego początku jest intensywnie ćwiczony, ponieważ w łonie matki płód nieustannie się rusza i zmienia pozycję. Układ przedsionkowy dzięki swoim receptorom informuje nas o ruchu liniowym (przód-tył, góra-dół), wibracji oraz ruchu obrotowym. Informuje nas w jakim położeniu znajduje się nasze ciało i co się z nim teraz dzieje, ponieważ jest bardzo wrażliwy nawet na najdrobniejsze zmiany pozycji i ruchu. System ten koordynuje odbieranie i przetwarzanie bodźców przez inne układy zmysłowe (dotyku, czucia głębokiego, wzroku, słuchu) ponieważ tworzy połączenia m.in z móżdżkiem, mięśniami gałek ocznych, tworem siatkowatym, narządem słuchu, korą mózgową czy mięśniami m.in z okolic karku, szyi i kończyn.

Układ przedsionkowy odpowiada za:

  • bezpieczeństwo grawitacyjne (źle interpretowane bodźce powodują irracjonalny strach przed ruchem, przebywaniem w wyższych pozycjach bądź oderwaniem nóg od podłoża)
  • ruch i równowagę
  • napięcie mięśniowe i postawę
  • obustronną koordynację
  • ruchy gałek ocznych
  • przetwarzanie słuchowo-językowe
  • przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne
  • planowanie ruchu

Czy Twoje dziecko:

  • staje się nerwowe gdy znajduje się nad ziemią
  • boi się wysokości, jest nazbyt ostrożne
  • reaguje nerwowo, nawet płaczem na zmiany ułożenia głowy, bądź przeciwnie uwielbia wirować, poszukuje szybkiego ruchu, jest w tym niepohamowane
  • ma trudności w zabawę na placu zabaw, boi się bądź przeciwnie nie ma poczucia zagrożenia
  • ma trudności w pokonywaniu schodów bądź biega po nich nie zwracając uwagi na upadki
  • wpada na obiekty, sprawia wrażenie jakby nie mogło obiektywnie ocenić odległości
  • unika zabaw z nieprzewidywalnymi ruchami innych dzieci
  • nie czuje się pewnie na otwartej przestrzeni
  • masz wrażenie, że trudno mu utrzymać wzrok na poruszającym się przedmiocie
  • przewraca się częściej niż rówieśnicy
  • z trudnością przychodzą mu zadania z wykorzystaniem obu rąk (cięcie nożyczkami, jazda na rowerze, sznurowanie butów), bądź używa tylko jednej ręki
  • myli strony ciała (prawa, lewa oraz góra, dół)
  • widzisz u niego trudności z płynnością  ruchów i rytmem
  • wydaje się zdezorganizowane

Jeżeli któryś z symptomów pasuje do Twojego dziecka, a zakłóca Wam to codziennie funkcjonowanie skonsultuj się z terapeutą integracji sensorycznej. Rozwiń skrzydła dziecka – przez działania wspierające rozwój .

Opracowane na podstawie: „Dziecko, a integracja sensoryczna” A.J.Ayres, „Integracja Sensoryczna” CIS Warszawa, „Terapia Integracji Sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami” B.Szlachcic –Odowska

Opracowanie:

Ewelina Batruch – terapeuta integracji sensorycznej , fizjoterapeuta NDT-Bobath

Menu