Dajesz dziecku obejrzeć bajkę w telewizji, pograć na tablecie – zobacz czym to grozi?

Żyjemy w czasach ciągłego pędu, coraz łatwiej spotkać małe dzieci z tabletem w poczekalni u lekarza, telefonem w samochodzie czy siedzące przed telewizorem w domu gdy rodzice szykują obiad lub nadganiają zaległości w pracy. Tymczasem wystawianie dzieci na bodziec wizualnodzwiękowy – czyli tzw. odbiór telewizji, tabletów i wszelkich świetlnych monitorów – wtórnie upośledza funkcje dziecka.

Czym to grozi?

Dzieci przebywające obok czy przed – odbierające bodźce z tabletów, telefonów i telewizji przed 2 rokiem życia mogą:

  • nie gaworzyć, nie mówić
  • mieć opóźniony rozwój mowy
  • nie koncentrować się na twarzy dorosłego
  • nie wsłuchiwać się w głos dorosłych
  • nie używać gestów społecznych
  • mieć opóźniony rozwój motoryki dużej i małej
  • mieć kłopoty ze snem
  • łatwo wpadać w histerie
  • nie budować relacji z rodzeństwem, rodzicami
  • mieć trudności w rozumieniu języka mówionego

Starsze dzieci mogą:

  • być rozkojarzone
  • nie reagować na polecenia lub reagować wybiórczo
  • być mało empatyczne
  • łatwo wpadać w histerie
  • mieć trudności w rozumieniu emocji
  • mieć trudności w rozumieniu poleceń
  • mieć trudności z przestrzeganiem reguł społecznych
  • mieć kłopoty ze snem
  • cierpieć na bóle głowy
  • nieprawidłową wymowę i mały zasób słownictwa
  • być nerwowe, nadpobudliwe i agresywne
  • niechętnie oglądać, czytać lub słuchać książek
  • mieć trudności w rozumieniu języka mówionego
  • niechętnie angażować się w aktywności ruchowe

Zaburzenia wynikające z przestymulowania dziecka bodźcami telwizyjno-tabletowymi mogą sprawić, że zaczniemy zauważać u niego zachowania autystyczne.

keyboard_arrow_up