Takie pytanie często zadają rodzice. Trudno jest określić za ile czasu dziecko terapii nie będzie potrzebowało czasem może to być rok pracy a czasem dużo dłużej wszystko zależy od deficytów, potrzeb i możliwości dziecka. Zespół poradni stale się szkoli aby nasza praca była jak najbardziej efektywna i nowoczesna. Wyznajemy zasadę, że wiedza nie jest stała a zmienna z tego powodu stale szkolimy się by jeszcze lepiej móc pomagać dzieciom i wspierać rodziców.
Pytania i odpowiedzi
- Nieobecność opiekunka/ rodzica w Poradni Rozwiń Skrzydła podczas realizacji zajęć ustalamy z prowadzącym zajęcia.
- Podczas zajęć terapeutycznych bądź obserwatorem, nie wyręczaj dziecka.
- Podczas zajęć terapeutycznych wyłącz telefon.
- Masz prawo zadawać pytania. Wszystkie wątpliwości rozwiejemy po zrealizowanych zajęciach.
- Dążymy do samodzielności dziecka jako rodzic/opiekun wycofuj się stopniowo z uczestnictwa w zajęciach, dzieci pracują efektywniej w relacji dziecko-terapeuta /zawsze w porozumieniu z terapeutą/.
- Nie przyprowadzaj chorego dziecka na terapię. Specjalista ma prawo odmówić przeprowadzenia zajęć z dzieckiem, które nie jest zdrowe.
- Zadbaj o wygodny strój, który nie krępuje ruchów dziecka na zajęciach.
- Pamiętaj o zmianie obuwa dla siebie i dziecka. W Poradni obowiązuje zmiana obuwa.
- Szanujemy pomoce terapeutyczne. Za szkody wyrządzone umyślnie odpowiadają opiekunowie.
- Praca terapeutyczna opiera się na współpracy rodzica i specjalisty. Domowe programy stymulacji/ prace domowe są kontynuacją terapii.
- Zajęcia odwołuj minimum z 24h wyprzedzeniem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła ma na celu:
- wielospecjalistyczną, kompleksową i skoordynowaną pomoc dziecku niepełnosprawnemu lub zagrożonemu niepełnosprawnością oraz jego rodzinie,
- stymulowanie rozwoju psychofizycznego i społeczno-emocjonalnego dziecka,
- wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym poprzez kształtowanie postaw i zachowań pożądanych w kontaktach rodzic/prawny opiekun – dziecko.
Z zajęć zorganizowanych na podstawie opinii o potrzebie WWRD korzystają dzieci w wieku od narodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole.
Postanowienia regulaminu mają na celu służyć dobru dziecka, jego prawidłowemu rozwojowi umysłowemu, fizycznemu oraz społeczno-emocjonalnemu.
- Nadzór nad organizacją i realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka sprawuje Dyrektor Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła w Białymstoku.
- Wnioski w sprawie objęcia dziecka zajęciami WWRD na terenie Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła przyjmowane są w sekretariacie poradni ul. Upalna 36, 15-688 Białystok.
- Dzieci przyjmowane są na wniosek rodziców/opiekunów prawnych. Decyzję o przyjęciu dziecka podejmuje dyrektor Poradni.
- Dziecko zgłoszone i zakwalifikowane do Poradni powinno regularnie uczestniczyć w wyznaczonych zajęciach.
- W przypadku dużego zainteresowania usługami poradni w zakresie WWRD pierwszeństwo mają te dzieci, które nie otrzymują żadnej pomocy (nie korzystają z zajęć wspierających rozwój dziecka w innych placówkach).
- Po złożeniu wniosku o objęcie dziecka zajęciami WWRD dyrektor oraz członkowie zespołu ds. WWRD zapoznają się z dostarczoną dokumentacją wnioskodawcy. Następnie na mocy zarządzenia Dyrektora powołany zostaje zespół ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla danego dziecka, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, logopeda, inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka. Następnie rodzice mają obowiązek przybyć na wywiad do psychologa, który kieruje dziecko na badanie psychorozwoju oraz konsultacje ze specjalistami.
- Na mocy wydanej decyzji powołany zespół przygotowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny oraz określa przydział terapii.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb oraz od możliwości organizacyjnych Poradni.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z ilością przyznanych godzin terapeutycznych przez zespół WWRD.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 – 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Informację z dokładnymi terminami i godzinami zajęć na nowy miesiąc przekazuje sekretariat Poradni w ostatnim tygodniu kończącego się miesiąca.
- Zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- Zajęcia mogą ulec zmianie na prośbę rodzica/ opiekuna prawnego lub terapeutów w toku pracy (również przed okresem ewaluacji pracy terapeutycznej),
- Miejsce prowadzenia zajęć a także formę ich realizacji ustala Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła, w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka.
- Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Praca zespołu podlega ewaluacji półrocznej i rocznej w danym roku szkolny przez zespół powołany zarządzeniem Dyrektora.
- Członkowie zespołu wczesnego wspomagania pracujący z dzieckiem uzupełniają arkusz obserwacji dziecka – podsumowując prace z dzieckiem i jego rodziną.
- Dziecko korzystające z WWRD w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła w Białymstoku objęte jest kontrolą psychorozwoju dziecka.
Po każdych urodzinach dziecko może zostać umówione na bilans psychorozwoju, który wskaże kierunki pracy w domu.
Wcześniaki do 3-go roku życia umawiane są na bilans wg wieku korygowanego.
- W czasie spotkań z dziećmi i rodzicami pracownicy poradni są zobowiązani do:
– starannego i rzetelnego prowadzenia badań i zajęć specjalistycznych zgodnie z kwalifikacjami, wiedzą i doświadczeniem, rzetelnego i odpowiedzialnego informowania dzieci i ich opiekunów o wynikach badań i postępach podopiecznych,
– przestrzegania dyscypliny czasowej,
– systematycznego i rzetelnego prowadzenia wymaganej dokumentacji,
– ochrony danych osobowych klientów,
– zachowania tajemnicy służbowej. - Prowadzenie zajęć zgodnie z opracowanym planem terapeutycznym.
- Udzielanie wskazówek rodzicom/opiekunom do pracy z dzieckiem w domu.
- Po zajęciach podsumowywanie pracy z dzieckiem informowanie rodziców/opiekunów o przebiegu zajęć.
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka mają prawo do:
- udziału w zajęciach prowadzonych z ich dzieckiem oraz w zajęciach
- szkoleniowych i warsztatach organizowanych dla rodziców/prawnych opiekunów,
- rzetelnej informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka,
- uzyskiwania informacji z zakresu pracy z dzieckiem przekazywanych im przez terapeutów w formie instruktażu, porad, konsultacji,
- udziału w zebraniach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- zgłaszania uwag i propozycji dotyczących indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- w ramach WWRD rodzic/opiekun może korzystać z konsultacji ze specjalistami. W takim przypadku powinien zgłosić taką potrzebę w sekretariacie poradni w celu umówienia spotkania / konsultacji.
- Rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do aktualizowania swojego numeru telefonu kontaktowego.
- Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do współpracy z terapeutami oraz koordynatorem wczesnego wspomagania .
- W przypadku choroby zakaźnej rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do natychmiastowego zawiadomienia o tym fakcie dyrektora Poradni oraz czasowego zaprzestania uczestnictwa w zajęciach, po przebytej chorobie zajęcia w ramach możliwości mogą być odrobione.
- Poradnia nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe przedmioty przyniesione do Poradni przez dzieci ani też pozostawione w szatni przez rodziców/prawnych opiekunów.
- Zaleca się, by dzieci nie przynosiły do Poradni własnych zabawek. Wyjątkiem są dni wyznaczone przez terapeutów.
- Rodzice zobowiązani są o dbanie o higienę osobista dzieci w tym leczenie brodawek, kurzajek oraz bezwzględne poinformowanie o ich występowaniu terapeutę.
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka zobowiązani są do:
- systematycznego uczestnictwa w ustalonej przez prowadzącego terapii lub innych zajęciach w ramach wczesnego wspomagania wraz z dzieckiem według uzgodnionego planu zajęć i w ustalonej godzinie,
- punktualnego przyprowadzania i odbierania dziecka z zajęć,
- w razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie sekretariatu poradni (osobiście, telefonicznie lub pisemnie) o nieobecności dziecka,
- zajęcia mogą być odwołane z minimum 24-godzinnym wyprzedzeniem (max. do godz.15:00 dnia poprzedniego). Wówczas zajęcia mogą być przełożone i odrobione w innym terminie.
- w przypadku braku terminów u danego terapeuty zajęcia mogą być odrabiane w formie innych zajęć terapeutycznych.
- Odrabianie zajęć, w związku ze zgłoszoną nieobecnością, jest możliwe w sytuacji gdy terapeuta prowadzący zajęcia ma wolne miejsce w grafiku. Terminy odrabiania zajęć można uzgadniać osobiście w sekretariacie Poradni , jak również telefonicznie lub e-mailowo.
- Nie ma możliwości odrabiania zajęć terapeutycznych w przypadku niezgłoszenia nieobecności w terminie przewidzianym niniejszym regulaminem, oraz które wypadają w dni wolne od pracy (święta), planowanych urlopów i zwolnień lekarskich terapeutów.
- zgłoszenie nieobecności w dniu wyznaczonych zajęć lub zajęcia nieodwołane z regulaminowym wyprzedzeniem przepadają.
- Rodzic/ opiekun oraz dziecko uczestniczące w zajęciach WWRD mają obowiązek poszanowania cudzej własności, godności osobistej innych uczestników i ich przekonań.
- W przypadku uszkodzenia cudzego mienia lub mienia stanowiącego wyposażenie poradni rodzice ponoszą koszty jego naprawy (lub pokrywają koszty zakupu nowego sprzętu o tych samych parametrach jakościowych i technicznych).
- Osoby przebywające na terenie poradni zobowiązane są do zachowania ostrożności i dbałości o sprzęt oraz wyposażenie znajdujące się na terenie poradni.
- Dzieci wchodzą do sali terapeutycznej w obuwiu zamiennym lub bez obuwia – w skarpetkach lub na boso.
- W przypadku uczestnictwa w terapii z dzieckiem rodzice / opiekunowie na salę terapeutyczną wchodzą bez obuwia lub w ochraniaczach na buty.
- Podczas przebywania na sali terapeutycznej rodzica/ opiekuna obowiązuje:
– ścisłe stosowanie się do poleceń terapeuty
– całkowity zakaz komentowania zachowań i wypowiedzi dziecka
– sposób prowadzenia terapii/zajęć zależy wyłącznie od decyzji terapeuty
– zakaz chodzenia po sali, wyglądania przez okna, otwierania drzwi, zaglądania do szaf itp.
- W przypadku spóźnienia na umówione spotkanie czas terapii/zajęć zostaje skrócony o czas spóźnienia. Spóźnienie się na zajęcia nie powoduje ich przedłużenia, ani odrobienia w innym terminie.
- W przypadku zajęć grupowych spóźniony uczestnik zostanie wpuszczony na zajęcia, tylko jeśli specjalista uzna, że nie zakłóci to przebiegu trwających zajęć.
- Opiekun dziecka zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie oraz odpowiedzialnie, a także utrzymywać w czystości i porządku pomieszczenia, z których korzysta. W przypadku wyrządzonych szkód pokrywa ich koszty.
Praca z dzieckiem w ramach WWRD ustaje w przypadkach:
- na podstawie pisemnej rezygnacji złożonej przez rodziców/opiekunów u dyrektora Poradni,
- czterokrotna nieobecność dziecka bez wcześniejszego odwołania zajęć może skutkować wykreśleniem z listy dzieci uczęszczających na zajęcia WWRD.
- brak akceptacji przez rodzica/opiekuna dziecka różnych proponowanych terminów terapii , skutkujących brakiem możliwości ich odbycia może skutkować całkowitym wykreśleniem z listy dzieci uczęszczających na zajęcia WWRD.
- w momencie zakończenia programu danego dziecka tj, eliminacji deficytów lub momentu pójścia dziecka do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
- Poradnia na wniosek rodziców/opiekunów prawnych wydaje zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo dziecka w określonych zajęciach.
- Zaświadczenie nie jest tożsame z opinią i nie stwierdza niczego innego niż wspomniane
w pkt. 1 uczestnictwo. - Zaświadczenia podpisuje dyrektor Poradni lub wyznaczony przez niego specjalista.
- Wydanie zaświadczenia następuje nie później niż w 14 dni od złożenia wniosku o którym mowa w pkt. 1
- Zaświadczenia wydawane są nieodpłatnie.
Rodzicu pamiętaj jeśli podpisałeś umowę na realizację programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w innej poradni to są one bezprawne – gdyż program WWRD realizowany jest bezpłatnie na podstawie Rozporządzenia o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka wydanym przez Minister Edukacji Narodowej i na zasadach wyznaczonych w Prawie Oświatowym co oznacza iż nie obowiązują kilkumiesięczne okresy wypowiadania –rezygnacji z zajęć; nie musisz również pokrywać kosztów wydania ci opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju gdyż – każda poradnia psychologiczno-pedagogiczna ma obowiązek bezpłatnego wydania tego typu opinii rodzicowi . Obecnie opiniują jedynie poradnie publiczne. W przypadku trudności z rezygnacją z zajęć lub uzyskaniem opinii od poradni w celu przeniesienia zajęć do innej placówki – zgłoś się do dyrekcji placówki a przypadku braku porozumienia do kuratorium oświaty.
Nasza Poradnia nie podpisuje żadnych umów, udział dziecka i rodzica w terapii jest dobrowolny , jeśli z jakiegoś powodu zawiedliśmy Cię – powiedz nam o tym – jesteśmy ludźmi popełniamy błędy czasem w natłoku spraw coś może nam umknąć.
Jeśli chcesz zrezygnować z zajęć masz do tego prawo.
To pytanie często słyszy nasza Pani w rejestracji . Drodzy rodzice/opiekunowie dzieci nasi specjaliści pracują w godzinach od 7 do 19 od poniedziałku do soboty. Ustalając grafiki pracy oczywiście uwzględniamy, iż część rodziców pracuje i może mieć problem z dowiezieniem dzieci we wcześniejszych godzinach. Jednak godziny popołudniowe są bardzo oblegane, nie jesteśmy wstanie pracować codziennie do 19 – każdy pracownik – jesteśmy nie tylko specjalistami ale i rodzicami, czasem musimy bywać w domu. Popołudniowe i wieczorne godziny nie są wskazane dla dzieci młodszych, terapia wówczas jest mniej efektywna. Zachęcamy was drodzy czasem do znalezienia alternatywy – może niania, babcia, dziadek, ciocia czy wujek może czasem przyprowadzić dziecko na zajęcia. Terapie w naszej poradni rozpoczynamy po odbytym wywiadzie i skonsultowaniu dziecka przez zespół – jest to nasz cel nadrzędny – gdyż musimy dopasować odpowiednich terapeutów i rodzaj terapii; nie możemy zacząć terapii tak po prostu z rozbiegu jakby to były zajęcia z wf. Chcemy aby nasza praca była efektywna i przynosiła postępy dziecka a do tego niezbędne jest przygotowanie.
Zawsze możesz zgłaszać swoje prośby o terminy terapii w rejestracji poradni dołożymy wszelkich starań w ramach naszych możliwość aby znaleźć dogodne terminy.