Woda czy napoje słodzone? Jak nauczyć dziecko pić wodę? Podejmij wyzwanie zdrowia!

Odpowiednie nawodnienie jest kluczem do naszego zdrowia, dobrego samopoczucia i prawidłowego funkcjonowania. Woda jest niezbędna do życia, stanowi ponad 60% nawet do 80% masy ciała i bierze udział we wszystkich procesach fizjologicznych zachodzących w naszym organizmie.

Woda – samo zdrowie! Dlaczego warto wpajać dziecku nawyk picia wody od najmłodszych lat?

  • woda usuwa toksyny z organizmu dziecka – szczególnie te ze słodyczy, przetworzonego jedzenia, smogu, metali ciężki i wszelkich zanieczyszczeń środowiskowych; jest niezbędna w organizmie do prawidłowych procesów filtracji i oczyszczania organizmu
  • poprawia koncentrację i szybkość reakcji – wspiera procesy poznawcze dziecka
  • sprzyja pracy mózgu – pomaga w nauce to woda jest nośnikiem informacji
  • przenosi tlen do komórek umożliwiając zachowanie ich struktury – pomaga rosnąć i rozwijać się wszystkim narządom w ciele dziecka!
  • jest przenośnikiem cennych witamin oraz składników odżywczych
  • utrzymuje gospodarkę kwasowo-zasadową w równowadze
  • dodaje energii – dzieci potrzebują jej dużo!
  • picie wody pozwala zwalczyć infekcje – wg badań woda wspiera walkę bakteriami i wirusami
  • zapobiega zaparciom
  • poprawia nastrój
  • pomaga w odchudzaniu
  • Picie wody poprawia trawienie
  • sprawia, że skóra się ujędrnia, lepiej wygląda i później się starzeje.
  • poprawia funkcjonowanie wątroby i innych narządów.
  • pomaga dotlenić nasz organizm.
  • poprawia funkcjonowanie nerek,
  • reguluje temperaturę organizmu
  • pomaga zwalczyć gorączkę
  • pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich narządów
  • pobudza metabolizm

Co dzieci i rodzice często wybierają zamiast zwykłej wody ?

Cóż i tu zaczynają się schody dzieci piją dużo słodzonych soczków, a nawet napoje gazowane, kilka lat temu pojawiła się również moda na wody smakowe.

Woda smakowa to nie woda – a oranżada w przebraniu

Wody smakowe wprawdzie przygotowane są na bazie wód naturalnych – ale z użyciem licznych substancji dodatkowych, niekoniecznie zdrowych dla organizmu. Atrybutem wód źródlanych jest ich naturalna i niezmieniona procesami technologicznymi czystość chemiczna i mikrobiologiczna, jednak stosowane do wytwarzania wód aromatyzowanych (smakowych) dodatki, naturalność tę niszczą.

Wody smakowe, jaki i napoje gazowane, soki przemysłowo produkowane są napojami często słodzonymi cukrem/syropem glukozowo-fruktozowym lub sztucznymi substancjami słodzącymi. Większość zawiera dodatki chemicznego aromatu lub rzadziej naturalnych soków. Wody i napoje te są nie tylko dosłodzone, ale i bogate w mnóstwo konserwantów np. aromatów, przeciwutleniaczy, benzoesanów etc., zawierają chemiczne konserwanty, aby przedłużyć ich przydatność do spożycia i chronić przed zepsuciem.

Ponadto 1,5 l zawiera około 200 kcal (czyli około 10-12 łyżeczek cukru!), dlatego nie zaleca się stosować ich w dietach.

Niebezpieczeństwo!

Spożywanie napojów słodzonych prowadzi do otyłości, próchnicy, nadpobudliwości, trudności w koncentracji i nauce, prowadzi do rozwoju insulinooporności oraz cukrzycy typu II w późniejszym czasie. Buduje niebezpieczne nawyki żywieniowe u najmłodszych, przyzwyczajając ich do słodkiego smaku napojów.

Odwodnienie u dzieci i dorosłych – jak je rozpoznać?

Odwodnienie u dzieci i dorosłych może objawiać się :

  • rozdrażnieniem
  • obniżeniem koncentracji i zdolności poznawczych,
  • problemami ze snem,
  • zmęczenie, brak energii i ochoty na zabawę
  • zaparcia, rzadkie oddawanie moczu
  • „suchy płacz” – brak łez podczas płakania
  • zapadnięte gałki oczne, mocno zaostrzone rysy twarzy
  • wysuszona skóra, suche śluzówki
  • Duża utrata wody lub jej długotrwały niedobór powoduje zaburzenia pracy wątroby i nerek, co utrudnia wydalanie z organizmu substancji toksycznych. Następuje także spowolnienie metabolizmu oraz zagęszczenie soków trawiennych, co przyczynia się do stanów zapalnych błon śluzowych przewodu pokarmowego. Inne możliwe konsekwencje to zaburzenia rytmu serca, schorzenia stawów, wysuszenie skóry. Suchość śluzówek układu oddechowego zwiększa ryzyko infekcji, ponieważ drobnoustrojom wdychanym z powietrzem łatwiej wnikać do organizmu.

Uwaga cukier uzależnia !!!

Od cukru jak od każdego produktu spożywczego jesteśmy w stanie się uzależnić.

Cukier uzależnia psychicznie i fizycznie.

Cukier jest postrzegany jako niegroźna substancja, tymczasem w rzeczywistości negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Jedzenie cukru powoduje wyrzut serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Kiedy poziom hormonu się obniża, spada też nastrój, a organizm domaga się jeszcze więcej tej substancji. Gdy chcemy poprawić sobie nastrój – jemy słodycze i pijemy słodkie napoje, i tak w kółko.

Ile wody powinno przyjmować dziecko, a ile człowiek dorosły?

W przypadku spożycia wody przez dzieci zalecamy stosowanie się do metody Hollidaya i Segara:

– przy wadze dziecka do 10kg: 100ml wody na każdy kilogram masy ciała;
– dzieci o wadze powyżej 10kg powinny otrzymywać litr wody + 50ml na każdy kilogram powyżej 10kg,
– natomiast przy wadze 20kg i więcej należy stosować przelicznik: 1,5 litra wody +20ml na każdy kilogram powyżej 20kg.

Dorośli powinni wypijać w normalnych warunkach od 1,5 do 3 litrów wody, w zależności od masy ciała lub ilości spożywanych kalorii. Pamiętajmy jednak, że w produktach spożywczych również jest dostarczana woda – szczególnie w warzywach i owocach. Jeśli mamy zdrowy zwyczaj codziennego jedzenia zalecanej porcji warzyw i owoców to prawie połowa zapotrzebowania na wodę kryje się w tych produktach. Najprostszym testem gdy mamy wątpliwości czy wypijamy wystarczająco dużo wody jest policzenie, ile razy byliśmy w toalecie, satysfakcjonującą odpowiedzią jest 5 razy w ciągu doby.

Jak wprowadzić nawyk picia wody u dziecka?

Przede wszystkim zmień własne nawyki, zobacz co ty jako rodzic kupujesz i co pijesz, jak się odżywiasz. Ograniczanie dzieciom niezdrowych produktów, a spożywanie ich przez dorosłych będzie wywoływało frustrację dziecka, niechęć do zmian i będzie demotywujące.Wprowadzając zdrowe nawyki w domu zacznij od siebie, podziel się i porozmawiaj z dziećmi o plusach i minusach napoi słodzonych a wody, ustal jasne zasady np. wyjątki na imprezach rodzinnych jeśli tego potrzebujesz. Zaproponuj alternatywy np. dołożenie do wody listków mięty, cytryny, pomarańczy, truskawki czy malin które w naturalny sposób dodadzą smaku lub soki własnoręcznie wyciskane ze świeżych owoców, bez dodatków toksycznej chemii spożywczej.

Wyjaśnij czym są objawy uzależnienia od cukru, co to jest uzależnienie i jak jego konsekwencje długotrwale mogą wpływać na nasze życie w przyszłości.

Określ cele i stopniowo zmieniaj przyzwyczajenia w domu

Możesz ustalić jakiś profit jak w klasycznym systemie żetonowym

Polega na przyznawaniu punktów/ żetonów za ustalone wcześniej zachowanie, zbieraniu ich i finalnie wymienianiu na konkretne nagrody.

  • Należy ustalić, ile razy dziennie zachowanie ma wystąpić.
  • Przyznawane żetony powinny być wspólnie przyklejane do tablicy/kartki wywieszonej w widocznym miejscu.
  • Uzyskane żetony mogą być wymienione na nagrody, których przedmiot/ czynność ustalamy wraz z dzieckiem.
  • Nagrody dzielimy na 3 kategorie: małe, średnie i duże. / nie skupiaj się tu na przedmiotach fizycznych a raczej aktywnościach budujących relacje z dzieckiem np. wyjście na basen, na lody, do sali zabaw – coś co będzie motywowało dziecko. Zastanów się co byś chciał zaproponować i ustal to razem z dzieckiem, bądź elastyczny i wysłuchaj propozycji dziecka
  • Każdy zdobyty żeton należy docenić – daj buziaka, przytul, powiedz super dajesz sobie radę, cieszy mnie to itp.
  • Jeśli dziecku nie udaje się zdobyć żetonu (a zadanie jest konkretne i osiągalne), to można spokojnie wyjaśnić dziecku dlaczego mu się nie udaje i zachęcić, mówiąc, co dokładnie może zrobić.

Pobierz bezpłatny materiał motywujący i uświadamiający dla dzieci/rodziców i zmiany w swoim życiu zacznij od dzisiaj!!!

Planer  dla dzieci – WYZWANIE CZYSTA WODA ZDROWIA WAM DODA

Planer dla młodzieży i dorosłych – WYZWANIE CZYSTA WODA ZDROWIA WAM DODA

 

Opracowanie: mgr Marzena Rusiłowicz – psycholog dziecięcy, psychobiolog, terapeuta SI, IE, NARM, neurorozwoju INPP, provider treningu słuchowego Johansena, dyrektor Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła w Białymstoku

keyboard_arrow_up