Wczesne wspomaganie rozwoju – informacje

Strona główna » Strefa Rodzica » Wczesne wspomaganie rozwoju – informacje
Wczesne wspomaganie rozwoju – informacje2018-11-27T13:08:15+00:00

Jak uzyskać opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka?

Dziecko z problemami rozwojowymi, zdrowotnymi, niepełnosprawne ma prawo do wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), zapewnianego przez system oświaty. Aby uzyskać takie wsparcie, należy zgłosić się do lokalnej publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (przydział do poradni według adresu zamieszkania – dla Białegostoku znajdziesz tutaj) w celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju powinny być dostosowane do specyficznych potrzeb dziecka. Są one realizowane przez zespoły wczesnego wspomagania, indywidualnie lub w małych grupach, na terenie poradni, przedszkoli i szkół, które zatrudniają specjalistów i posiadają odpowiedni sprzęt. Zajęcia te mogą odbywać się także w domu, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 r.ż. Z zajęć w ramach programu wczesnego wspomagania rozwoju mogą korzystać dzieci od urodzenia do momentu pójścia do pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Ważne informacje o wczesnym wspomaganiu.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. O ilości i rodzaju przydzielonych zajęć wspomagających rozwój decyduje zespół wczesnego wspomagania rozwoju powoływany przez dyrektora placówki lub koordynatora WWRD. Zajęcia realizuje się z dziećmi od momentu uzyskania opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka i złożenia wniosku do poradni o organizacje zajęć do czasu rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole lub przez krótszy okres – w zależności jak została wydana opinia. Czasem opinia WWRD jest wydana na krótszy okres np. do 3 r.ż. wówczas w przypadku dalszych utrzymujących się trudności dziecka aby kontynuować zajęcia należy odpowiednio wcześniej ponownie zgłosić się do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej celem wydania kolejnej opinii na czas do rozpoczęcia nauki szkolnej.

Drogi rodzicu nie oczekuj od placówki organizacji zajęć tylko i wyłącznie w godzinach popołudniowych, nie zawsze jest to możliwe ani dobre dla efektywnej pracy małych dzieci. Swoje prośby o terminy należy zgłaszać w rejestracji poradni jeśli tylko będzie taka możliwość postaramy się dopasować. Poradnia wyznacza terminy zajęć WWR z miesiąca na miesiąc informując o możliwych terminach telefonicznie lub za pośrednictwem sms. Zajęcia na kolejny miesiąc zwyczajowo umawiane są od około połowy bieżącego miesiąca do maksymalnie pierwszego tygodnia miesiąca umawianego. Przydział terapii w naszej placówce zmienia się dość często, zwłaszcza w przypadku dzieci małych. Zespoły Wczesnego Wspomagania omawiają pracę z dziećmi i w zależności od postępów dziecka modyfikują przydzielone terapie.

Co należy zabrać ze sobą do Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej celem wyrobienia opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka:

  • dokumentacje medyczną określającą deficyty, trudności rozwojowe dziecka
  • zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające potrzebę wspierania rozwoju dziecka podjęcia wczesnej interwencji – rehabilitacji
  • wszelkie wydane opinie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne, medyczne, a w przypadku dzieci uczęszczających do żłobka, przedszkola – opinie opiekunów z placówki dotyczącą funkcjonowania wskazującą na rodzaj nieprawidłowości
  • orzeczenie o niepełnosprawności jeśli zostało wydane (warto jest je wyrobić , otwiera ono możliwość korzystania z różnych form wsparcia – więcej informacji w zakładce Jak pozyskać środki na finansowanie terapii dziecka)

Jak długo trwa staranie o wyrobienie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju?

W zależności od bieżącej sytuacji w poradniach publicznych zwyczajowo jest to około 7 do maksymalnie 60 dni od dnia złożenia w poradni wniosku o wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju . Aby czas ten skrócić należy zadbać aby do poradni na pierwszą konsultację donieść odpowiednio pełną dokumentację medyczną i zaświadczenia lekarza specjalisty oraz inne opinie o ile były wydane.

Kiedy można rozpocząć zajęcia?

Każda placówka prowadząca wczesne wspomaganie rozwoju zgłasza do 5 każdego miesiąca listę dzieci zgłoszonych na zajęcia – stan na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego. Dlatego też ważne jest aby wniosek o przyjęcie na zajęcia oraz opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dostarczyć do końca miesiąca chcąc rozpocząć zajęcia w przyszłym miesiącu tj. dostarczając wniosek i opinie np. w marcu zajęcia zostaną zorganizowane najszybciej od kwietnia.

Kto może starać się o wczesne wspomaganie rozwoju dziecka:

Wykaz głównych jednostek chorobowych wg klasyfikacji ICD-10 dających wskazania do udzielania wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy w ośrodkach wczesnej interwencji w tym korzystanie z programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:

  • stan płodu i noworodka spowodowany czynnikami matczynymi oraz powikłaniami ciąży – P00
  • stan płodu i noworodka spowodowany innymi powikłaniami czynności porodowej i porodu – P03
  • opóźniony wzrost płodu i niedożywienie płodu – P05
  • zaburzenia związane z krótkim czasem trwania ciąży i niską urodzeniową masą ciała – P07
  • rozerwanie struktur śródczaszkowych i krwotok spowodowany urazem porodowym – P10
  • inne porodowe urazy ośrodkowego układu nerwowego – P11
  • uraz porodowy obwodowego układu nerwowego – P14
  • inne urazy porodowe – P15
  • niedotlenienie wewnątrzmaciczne – P20
  • zaburzenia oddychania noworodka – P22
  • zamartwica urodzeniowa – P21
  • śródczaszkowy nieurazowy krwotok u płodu i noworodka – P52
  • inne krwotoki u noworodka – P54
  • drgawki noworodka – P90
  • inne zaburzenia mózgowe noworodka – P91
  • zaburzenia napięcia mięśniowego noworodka – P94
  • przepuklina mózgowa – Q01
  • małogłowie – Q02
  • wodogłowie wrodzone – Q03
  • rozszczep kręgosłupa – Q05
  • inne wrodzone wady rozwojowe układu nerwowego – Q07
  • rozszczep wargi i podniebienia – Q37
  • wrodzone zniekształcenie mięśniowo-kostne w zakresie czaszki, twarzy, kręgosłupa i klatki piersiowej – Q67
  • palce dodatkowe – Q69
  • zrost palców – Q70
  • zniekształcenie zmniejszające kończyny – Q73
  • zespół Downa – Q90
  • zespół Edwardsa i zespół Patana – Q91
  • zespół Turnera – Q96
  • inne trisomie i częściowe trisomie autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q92
  • monosomie i delacje autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q93
  • inne aberracje chromosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q99
  • wszystkie wady genetyczne
  • następstwa chorób zapalnych ośrodkowego układu nerwowego – G09
  • zanik mięśni pochodzenia rdzeniowego i zespoły pokrewne – G12
  • dystonia – G24
  • inne zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych – G25
  • zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych w chorobach sklasyfikowanych gdzie indziej – G26
  • padaczka – G40
  • stan padaczkowy – G41
  • miastenia ciężka rzekomoporaźna i inne zaburzenia nerwowo-mięśniowe – G70
  • pierwotne zaburzenia mięśniowe – G71
  • dziecięce porażenie mózgowe – G80
  • porażenie połowicze – G81
  • porażenie kończyn dolnych i porażenie czterokończynowe – G82
  • inne zespoły porażenne – G83
  • wodogłowie – G91
  • encefalopatia toksyczna – G92
  • inne zaburzenia mózgu – G93
  • inne zaburzenia układu nerwowego niesklasyfikowane gdzie indziej – G98
  • upośledzenie umysłowe lekkie – F70
  • upośledzenie umysłowe umiarkowane – F71
  • upośledzenie umysłowe głębokie – F72
  • upośledzenie umysłowe BNO (nieokreślone) – F79
  • zaburzenia ekspresji mowy – F80.1
  • zaburzenia rozumienia mowy i wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej, dysfazja, afazja, głuchota słów – F80.2
  • zaburzenia mowy BNO – F80.9
  • specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych – F82
  • autyzm dziecięcy – F84.0
  • autyzm atypowy – F84.1
  • zespół Retta – F84.2
  • zaburzenia zachowania – F91
  • zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie – F93
  • lęk przed separacją w dzieciństwie– F93.0
  • zaburzenia funkcjonowania społecznego zaczynające się w dzieciństwie – F94
  • mutyzm wybiórczy – F94.0
  • tiki – F95
  • zespół tików głosowych i ruchowych (zespół de la Tourette’a) – F95.2
  • stereotypie ruchowe – F98.4
  • opóźnienie rozwoju psychoruchowego – R62
  • upośledzenie widzenia – H53
  • zaburzenia widzenia, nieokreślone – H53.9
  • ślepota i upośledzenie wzroku – H54
  • ślepota obuoczna – H54.0
  • upośledzenie wzroku – H54.2
  • nieokreślona utrata wzroku – H54.7
  • głuchota przewodzeniowa i czuciowo-nerwowa (odbiorcza) – H90
  • głuchota przewodzeniowa, obustronna – H90.0
  • głuchota przewodzeniowa, nieokreślona – H90.2
  • głuchota czuciowo-nerwowa, obustronna – H90.3
  • głuchota czuciowo-nerwowa, nieokreślona – H90.5
  • inna głuchota – H91
  • ubytek słuchu, nieokreślony – H91.9
  • inne zaburzenia percepcji słuchowej – H93.2

Powyższa lista jest wskazówką, nie wszystkie zaburzenia zostały w niej zamieszczone.

Rodzicu pamiętaj jeśli widzisz trudności rozwojowe dziecka niezależnie od diagnozy jak również często braku jasno określonych przyczyn trudności – możesz podjąć starania o uzyskanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka lub skorzystać z pomocy wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Dla mieszkańców miasta Białegostoku to Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku ul. Antoniuk Fabryczny 40 , 15-741 Białystok; dla osób zamieszkujących w powiecie białostockim – Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Słonimska 15/1, 15-028 Białystok.

Wczesne działania terapeutyczne są niezmiernie ważne dla poszerzania możliwości dziecka. Serdecznie zapraszamy do realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Rozwiń Skrzydła w Białymstoku.

Dofinansowanie zakupu 50% dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dowiedz się więcej Zamknij